چگونگی رشد نوزاد در دوره بارداری
دسامبر 17, 2019
راهنمایی پدران برای دوره بارداری
دسامبر 18, 2019

فواید و مزایایی ورزش در دوره بارداری

زنان باردار با در نظر گرفتن فواید ورزش در تمام دوران بارداری، برای انجام هر نوع حرکت ورزشی با پزشک خود مشورت کنند تا از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کرده باشند. با توجه به اینکه شرایط مادر و جنین از روزهای اول بارداری تا زمان زایمان تغییر می‌کند، متخصصان برای هر دوره تمرینات ورزشی خاص را در نظر گرفته‌اند.

{slider فواید و مزایایی ورزش در دوره بارداری}

فواید و مزایایی ورزش در دوره بارداری : `

ورزش و فعالیت 30 دقیقه در اغلب روز های هفته می تواند مزایایی در دوره ی بارداری برای سلامتی زنان باردار برداشته باشد:

  • ممکن است از دیابت بارداری جلوگیری کند یا آن را درمان نماید
  • به کاهش کمر درد، یبوست، نفخ، و تورم کمک می کند
  • وضعیت روحی شما را بهبود می بخشد
  • انرژی شما را افزایش می دهد
  • کشیدگی، قدرت و دوام ماهیچه ها را افزایش می دهد
  • وضعیت جسمی شما را بهبود می بخشد
  • کمک می کند تا بهتر بخوابید

در دوره ی بارداری فعالیت و ورزش منظم کمک می کند تا آمادگی خود را حفظ کنید و تا حدود زیادی توانایی شما را برای زایمان بهبود بخشد. همچنین کمک خواهد کرد که پس از زایمان راحت تر به وضعیت طبیعی خود برگردید.

{slider در دوره بارداری، روال ورزش کردن چه تغییراتی در بدن ایجاد می کند؟}

در دوره بارداری، روال ورزش کردن چه تغییراتی در بدن ایجاد می کند؟

هورمون هایی که در دوره ی بارداری ترشح می گردند، باعث می شود تا رباط های دخیل در پشتیبانی اتصال مفاصل، شل گردند. این باعث تحرک بیشتر مفاصل شده و احتمال آسیب را افزایش می دهد. وزن اضافی در جلوی بدن شما در دوره ی بارداری مرکز ثقل بدن و محل فشار بر مفاصل و ماهیچه ها را بخصوص در لگن و پایین کمر تغییر می دهد. این ممکن است تعادل شما را کم کند و باعث کمر درد گردد و نیز باعث افزایش احتمال افتادن شما، بخصوص در اواخر باردارای می شود. وزن اضافی که شما در دوره ی بارداری حمل می کنید، باعث می شود که کار بدنی شما سخت تر از قبل بارداری باشد.

{slider ورزش هایی بی خطر در دوره ی باردارای}

ورزش هایی بی خطر در دوره ی باردارای :

  • در دوره ی بارداری بعضی از ورزش ها، حتی برای مبتدی ها، بی خطر استپیاده روی برای هر فردی ورزشی مناسب است.
  • شنا برای بدن شما عالی است، زیرا بسیاری از عضلات فعالیت می کنند.
  • دوچرخه سواری یک ورزش هوازی مناسب است.
  • ورزش های هوازی راهی مناسب برای حفظ سلامت قلب و ریه هاست.
  • اگر شما قبل از بارداری می دویدید، گاهی می توانید در دوره ی بارداری نیز آن را ادامه دهید، اما ممکن است مجبور باشید روند روزانه خود را تغییر دهید.

{slider در دوره بارداری از چه ورزش هایی باید اجتناب کرد؟}

در دوره بارداری از چه ورزش هایی باید اجتناب کرد؟

از ورزش هایی که دارای خطر بالای سقوط و افتادن هستند، نظیر ژیمناستیک، اسکی روی آب، و اسب سواری باید اجتناب کرد. برخی از ورزش های با راکت نیز ممکن است خطر افتادن را به علت تغییر تعادل شما افزایش دهند. ورزش های دیگری که باید اجتناب شوند، شامل:
  • اسکی روی برف،  ممکن است تغییر تعادل، شما را در معرض خطر بیشتر آسیب و سقوط قرار دهد. همچنین ممکن است در معرض خطر بیماری ارتفاع قرار گیرید که ناشی از تنفس هوای محتوی اکسیژن پایین است.
  • ورزش های گروهی، نظیر هاکی، فوتبال و بسکتبال، این ورزش ها می تواند باعث آسیب به شما و فرزندتان گردد.
  • غواصی، ممکن است غواصی فرزند شما را در معرض بیماری “کاهش فشار ناگهانی” قرار دهد، یک بیماری جدی که ناشی از تغییرات فشار اطراف بدن است.

{slider نکات و توصیه ها برای ورزش در دوره ی بارداری}

نکات و توصیه ها برای ورزش در دوره ی بارداری :

تغییرات بدن زنان باردار می تواند برخی وضعیت ها و فعالیت های خاص را برای مادر و فرزند خطرناک سازد. در هنگام ورزش از فعالیت هایی اجتناب کنید که به پرش، نزاع، تغییرات سریع در جهات نیاز دارند و ممکن است باعث کشش مفاصل و آسیب به شما گردند. خطر گرمازدگی در دوره بارداری افزایش می یابد که به علت از دست دادن مایعات بدن بوده و منجر به دهیدراته شدن و مسائلی در دوره ی بارداری می گردد.

دستورالعمل های زیر هنگام ورزش برای افزایش ایمنی و سلامت رعایت کنید:

  • اگر شما مدت زمانی ورزش نکرده اید، با 5 دقیقه ورزش در روز به آرامی شروع کنید و هر هفته 5 دقیقه به مدت زمان ورزش اصافه کنید تا زمانیکه به 30 دقیقه ورزش در روز دست یابید.
  • پس از سه ماهه اول بارداری، از هر گونه فعالیتی با استفاده از کمر اجتناب کنید.
  • در گرما، هوای مرطوب و هنگامی که تب دارید، از ورزش شدید خودداری کنید.
  • حتما در دوره ی بارداری مقدار کالری اضافی مصرف نمایید.
  • آب فراوان بنوشید تا از گرما زدگی و از دست رفتن آب بدنتان ممانعت گردد.
  • لباس مناسب بپوشید تا شما را خنک نگه دارد.
  • کرست مناسب بپوشید تا از سینه های شما حفاظت کند.

{slider نشانه و علائم که باید هنگام ورزش کردن جدی گرفت و ورزش را متوقف کرد}

نشانه و علائم که باید هنگام ورزش کردن جدی گرفت و ورزش را متوقف کرد :

در صورت داشتن هریک از علائم زیر، از ورزش کردن خودداری کنید و پزشک خود را مطلع سازید:

  • ضعف و سرگیجه
  • خونریزی واژن
  • ترشح مایعات از واژن
  • درد سینه
  • تنفش کوتاه و شدید
  • ضعف عضلانی
  • درد و تورم پا
  • سر درد
  • کاهش تحرک جنین
  • انقباضات رحمی

{slider برگشتن به روند عادی ورزش کردن بعد از تولد نوزاد}

برگشتن به روند عادی ورزش کردن بعد از تولد نوزاد :

برای شروع دوباره ورزش کردن، پیاده روی روشی مناسب است. پیاده روی سریع چند بار در هفته شما را برای ورزش های قدرتی تر آماده می کند. مزایای دیگر پیاده روی برای شما و هم برای نوزادتان است که باعث تنفس هوای تازه می گردد. وقتی احساس قدرت بیشتری کردید، به ورزش شدیدتر روی بیاورید.

{/sliders}