راهنمای مدیریت استرس برای کودکان در شرایط بحران (ویروس کرونا)

راهنمای مدیریت استرس در شرایط بحران (ویروس کرونا)
مارس 13, 2020
سلامت روان در بحران، ویژه ارائه دهندگان خدمات درمانی
مارس 19, 2020

راهنمای مدیریت استرس برای کودکان در شرایط بحران (ویروس کرونا)

راهنمای مدیریت استرس برای کودکان در شرایط بحران (ویروس کرونا)

توصیه هایی برای والدین در مدیریت بحران ویروس کرونا

این روزها به دلیل اخبار نگران کننده همه گیری کرونا ، بسیاری از کودکان نیز مانند بزگسالان نگران و مضطرب هستند. کودکان نیز مانند بزرگسالان تحت تاثیر بحران قرار میگیرند ولی ممکن است نتوانند در مورد آن صحبت کنند.

در مورد بحران و شرایط ویروس کرونا توصیه میشود:

با آنها در مورد بحران و شرایط صحبت کنید. وقتی اخبار بدی در جریان است سن کودک را در نظر بگیرید و ببینید چقدر ممکن است اگر شما صحبت نکنید اخبار را از جای دیگری بشنود. در صورت لزوم به کودک اطلاعات متناسب با سن وی بدهید.

نکته مهم: به یاد داشته باشید که بروز این علائم در شرایط بحران، طبیعی و قابل کنترل است و خطرجدی آنهارا تحدید نمیکند.

  • در این شرایط کمی سطح انتظارات خود را  نسبت انجام به موقع تکالیف درسی، حضور در مدرسه تعدیل کنید.
  • ممکن است کودکان در اثر استرس و یا نگرانی بیش از حد دچار علایمیمثل: حالت تهوع، استفراغ، اسهال، گریه، بی قراری، پرخاشگری، کاهش اشتها و یا اختلال خواب شوند. به یاد داشته باشید این علایم چناچه ناشی از استرس باشد طبیعی است و با کاهش استرس این نشانه هاهم کم میشود. ولی در صورت تکرار و طولانی شدن این علایم بیش از دو یا سه روزحتما با پزشک مشورت کنید.
  • در این گونه مواقع بهتراستتا حد امکان در مورد کمیت و کیفیت عملکرد کودکان و دانش آموزان آسان بگیرید. برای مثال اگر در فصل امتحانات هستند و نگران نتیجه هستند، به آنها اطمینان بدهید که اولیا مدرسه حتما خودشان برای این شرایط فکری خواهند کرد و یا فرصت جبران خواهند داد.
  • به کودکان بگویید طبیعی است که استرس داشته باشند و نگران خود یا نزدیکان باشند ولی نشانه های اضطراب بیش از حد و غیر طبیعی را نیز به آنها آموزش دهید. آنها را تشویق کنید نگرانی هایشان را با شما در میان بگذارند و در صورتیکه استرس زیادی داشتند از پزشک، روانپزشک یاروانشناس کمک بگیرید.
  • کودکان درشرايط بحران و پس از وقوع حوادث ناگوار بيش ازهر زمان ديگری نياز به بازی وتفريح دارند. بازی باعث منحرف کردن توجه آنان از استرس میشود وبه آنها آرامش میدهد. سعی کنید برنامه های سرگرمی و بازی کودکان را در منزل بیشتر کنید.
  • روشهای آرامسازی را با آنها تمرین کنید. برای مثال میتوانید در منزل روشهای آرام سازی عضلانی، تنفس عمیق، تجسم خلاقانه را تمرین کنید.( درصورت نیاز تمرین آرام سازی را که در کادر زیر آمده است انجام دهید.)
  • ضمن صحبت با کودکان در مورد شرایط، آنها را در جریان جزئیات وقایع مانند تعداد مبتلایان و یا مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا قرار ندهید.
  • تاحد امکان اخبار را در حضور کودکان دنبال نکنید.
  • نظم برنامه های روزمره کودک مانند خواب و غذا و بازی را تا حد ممکن حفظ کنند.
  • درصورت نیاز به کمک های تخصصی، کودکان را به مراکز خدمات جامع سلامت، درمانگاهها، بیمارستانها و یا هر مرکز درمانی که در دسترس شماست ببرید .

تمرین آرام سازی برای کودکان درشرایط بحران (ویروس کرونا) :

  1. نقاشی کردن :به کودکان کمک کنید در مورد موضوعی که نسبت به آن ترس و یا نگرانی دارند نقاشی بکشند.
  2. قصه گویی: به کودکان کمک کنید موضوعی که نسبت به آن ترس و یا نگرانی دارند را به صورت داستان یا قصه بازگو کنند.
  3. بازی داستان نویسی: به کودکان کمک کنید که با استفاده از یک کاغذ وقلم یک داستان را شروع کنندو در بالای صفحه یک یا چند خط در مورد داستان خود بنویسند و سپس کاغذ را به کودک یا فرد دیگری که کنارش هست بدهد تا ادامه داستان را بنویسد کاغذ را به همه کودکان و افرادی که در آن جمع حضور دارند بدهید تا هر نفرقسمتی از داستان را تکمیل کند و درنهایت به دست اولین نفر برسد و سپس داستان نهایی را برای همه بخواند، این کار علاوه بر اینکه باعث سرگرمی و انحراف فکر کودکان از افکار مزاحم و استرس زا می شود در بسیاری مواقع باعث خنده و شادی و احساس آرامش و لذت در آنها خواهد شد